پاسخ آقای دکتر بلند به نقد سخنرانی ایشان در مورد نماز و اصلاح ادراک

پاسخ آقای دکتر بلند به نقد سخنرانی ایشان در مورد نماز و اصلاح ادراک

دوست عزیزم جناب آقای دکتر بلند در ایمیلی نکاتی را در خصوص نقد اینجانب به موضوع بحث کنفرانس نماز و اصلاح ادراک متذکر شده اند که عین فرمایشات ایشان بدون هیچ گونه دخل و تصرفی در زیر بعرض دوستان میرسد. با تشکر فراوان از دکتر بلند عزیز و گرامی.

*********************************************************************

                                              بنام خدا
1- دوست عزیزم پوریا در باره عرایض بنده، فرمایشهایی فرموده بودند که به حکم ادب ( ونه به هیچ حکم دیگر) از پاسخگویی ناچارم و گرنه از باب رفاقت می شود (و چه خوب هم می شود) که تمام فرمایشهای ایشان را (با سکوتِ بنفشینِ تازه عروسی که تا پایان تنهایی ، تنها یک آری فاصله دارد ) پذیرفت و هیچ نگفت ( یعنی رفت وهیچ نگفت ! ).
2- جوهرِ عرایض حقیر این است:                                                                                         
 آدمی تا همانگاه که در بندِ من است، کژ است و بیمار و بیم آر. وتا ازبند من نرهد، هیچ ازآدمی (جز نقشی وآوایی وازاین قبیل ) ندارد. این یک!                                                                                من ، اساسا برنوعی ادراک کژتاب ازجهان وآدمی و امروز و دیروز و فردا استوار است. گویی آدمی برقله خویش ایستاده و جهان را می نگرد. لاجرم آنچه در می یابد و ادراک می کند ، جز نیازها و خواستها و هیجانهای شخص خودش نیست. این دو!                                                                                برای آدم شدن باید این « ادراکِ من بنیاد » را سوزاند. این سه!                                                   برای سوزاندن این مایه بیماری و فساد و ناتوانی و دروغ و فریب و تباهی ( ادراکِ من بنیاد ) تنها و تنها و تنها یک راه وجود دارد وآن نماز است. و نماز یعنی مقامِ تماشا از آن دریچه که نباشی ( که فرمود آب کم جو تشنگی آور بدست). این چهار! 
3- حال عرایض حقیر با فرمایشهای دُرَربارِ استاد پوریا چه نسبتی دارد، من ندانستم و شادمان می شوم اگر کسی ، روزی ، یا شبی ، از روی مرحمت ( که خدای غریب نوازان را دوست دارد ) مرا دانا کند ، سپاسگذارش خواهم بود بی دریغ!
4- در هر حال از دوست عزیزم جناب پوریا و دوستان دیگرم که در کامنتها در مورد عرایض بنده ، چیزی گفته اند و چیزی اندیشیده اند ، سپاسگذارم.
5- در باب اینکه چگونه باید نماز خواند ، جوابش ساده است: باید از دریچه نیستی بنگری. عشق یک راه است که پیر رومی  فرموده است:                                                                                        
خنک آن قمار بازی که بباخت هر چه بودش    هوس دگر نماندش بجز از قمار دیگر
                                                                              یا حق
                                                                         17 بهمن 1383
                                                                                ح.ب

*********************************************************************

ضمن تشکر مجدد از روشنگریهای ایشان ، لازم به ذکر است که متن کامل نقد اینجانب در تاریخ شنبه ۱۲ دیماه ۱۳۸۳ در همین وبلاگ درج گردیده است.

                                                                 الهه امید و شادی

/ 19 نظر / 28 بازدید
نمایش نظرات قبلی
Ehsan

سلام...بابا اوسا من که کم اوردم هر روز وبلاگتون بهتر می شه....وبهای جيدی هم که گرفتين....در باره صحبتتون تو وب جديدتون بايد بگم که ما از علم روز خيلی عقب هستيم توی روانشناسی لااقل سعی کنيم زياد عقب نباشيم.من منکر ارزشهای بالينی کار فرويد نيستم ولی همينطور که می دونيد پلاسبو هم توی درمان جواب می ده...درسته که خيلی ها(ازجمله خودم)توی سکس مشکل دارند ولی اين همه چيز نيست و اين عصر با اين همه پيشرفت مسلما با قرن۱۹ خيلی متفاوته.در مورد ناخوداکاه هم می تونيم شناختی هم بهش نگاه کنيم..من شخصاترجيح می دم هر جا که کم اوردم بچسبم به فرويد چون هر کسی را خلع صلاح می کنه....شاد باشيد

آرین

احسان جون! نديدن فرويد يا هر نظريه ديگه اونو نابود نمی کنه سر جاشه دليلشم کارآمديشه. بخواهيم يا نخواهيم.

فاتح

و کاش به همين سادگی فقط با چند جمله ساده وجودمان پر از نيروی او می شد. کاش به همين آسانی از خود مادی برون می رفتيم. کاش کاش کاش. و نماز اثر بخش نيز قوانينی دارد که عدم رعايت كامل آن ، صرف اين الفاظ را كم كاربرد كرده است. اميد كه اينچنين نباشد.

ahamd

سلام ...........در اين لحظه به يادت هستم .........

NIAIESH

وقتي به اقامه نماز مي ايستيم و الله اكبر مي گوييم ، يعني تمام چيزها بجز خدا را پشت سر مي اندازيم . يكي از اين چيزها همان « من » مي باشد. تا پا را از « من » بيرون نگذاريم ، نمي توانيم بندگي كنيم/

mahmood

سلام.من نتونستم اون وبتون رو بخونم.آدرسش رو گم کردم...........هر چيزی به جای خود....نخود نخود هر که رود خانه خود!!!!!!!!!!!!

سوگند

سلام.......در قسمت قبل نظرمو دادم هر چند که همونطور که گفتم چون همه صبحت شنيده نشده نمی شه نظر داد ....شما دو بزرگوار شنونده و گوينده بوديد!!! ولی با توجه به نوشته ها....در مورد من و....درست ولی اينکه نماز تنها راهه؟؟؟؟؟؟ نمی تونم هضمش کنم هر چند که در اين موردش در کامنت قبليم نوشته بودم....و هنوز با توجه به اينکه دکتر جواب هم دادند و لی برای من حل نشده!!!! فکر می کنم اگه تو نوشته ها و گفته ها نسبی بودن رو پرنگتر کنيم..کمی مسئله حل بشه....نظرم همچنان نظر قبلی.......از ینکه چنینی بحثهایی می گذارید که باعث می شه مطلب خوب باز بشه سپاسگذارم......سبزباشيد هر دو و پر قدرت

ahmad

مث اون موج صبوری که وفا داره به دريا .........تومهی مثل حقيقت مهربونی مث رويا ........

pooya

سلام.... استاد منتظريمااااااااااا .............

پروانه

فرا رسيدن ميلاد حضرت ختمی مرتبت محمدبن عبدالله وميلاد امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری برشما دوستان خوبم مبارک باد.